Základní informace o službě
(veřejný závazek)
Pečovatelská služba MRAVENECCentrum MRAVENEC s.r.o.
|
Hodnocení veřejného závazku 29.6.2019 >
Obecné vymezení služby, okruh osob, kterým je služba určena
Druh poskytované sociální služby: | pečovatelská služba |
Název služby: | Pečovatelská služba MRAVENEC |
Poskytovatel: | Centrum MRAVENEC s.r.o., K Lesu 401, |
252 67 Tuchoměřice | |
Místo poskytování služby: | Dragounská 2040/39, 350 02 Cheb |
Cílová skupina:
Pomoc a podpora je určena osobám s chronickým duševním onemocněním seniorům
Věková kategorie cílové skupiny uživatelů:
- mladí dospělí (19–26 let)
- dospělí (27–64 let)
- mladší senioři (65–80 let)
- starší senioři (nad 80 let)
Kapacita pečovatelské služby:
Maximální kapacita PS je dána počtem reálně přítomných pracovníků v sociálních službách. Sociální práci v PS zajišťuje sociální pracovnice.
- Terénní forma poskytování sociální služby: denní kapacita PS je v rozsahu 15 uživatelů.
- Ambulantní forma poskytování sociální služby: denní kapacita PS je v rozsahu 5 uživatelů.
Podpora a pomoc není určena osobám, které:
- vyžadují stálou 24 hodinovou odbornou péči,
- mají onemocnění psychopatického rázu v nekompenzované podobě,
- jsou závislé na návykových látkách (včetně závislosti na alkoholu),
- osobám, které neposkytnou souhlas se zpracováním osobních údajů nutných pro poskytování služby.
Poslání:
Posláním pečovatelské služby je poskytovat pomoc a podporu uživatelům služby takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby mohli být v domácím prostředí, mohli si zachovat soukromí i společenské zázemí. Poskytovat uživatelům pravidelnou podporu a péči ve spolupráci s rodinou, podle aktuální potřeby a individuální dohody, s cílem minimalizace prohlubování závislosti na poskytované službě.
Cíle služby
- poskytovat službu v takové kvalitě a takovým způsobem, aby odpovídala individuálním potřebám uživatelů, kteří ji využívají,
- poskytovat pomoc a podporu uživatelům služby s přiznaným stupněm závislosti na pomoci druhé osoby do takové míry, aby mohli zůstat, co nejdéle, ve svém domácím prostředí,
- posilovat soběstačnost a samostatnost uživatele služby s cílem maximální podpory zapojení do běžného společenského života a podpory využívání veřejně dostupných služeb,
- aktivně spolupracovat s rodinou a osobami blízkými na zajištění kvalitní péče o uživatele služby, s cílem podpory přirozených vazeb ve stávajícím prostředí,
- podporovat uživatele služby v samostatném rozhodování o vlastním životě prostřednictvím tvorby individuálních plánů; pomoc při orientaci v jeho osobních právech a povinnostech.
Služba je poskytována v souladu se zásadami:
Individualizace – Chápe klienta jako jednotlivce a uplatňuje individuální přístup bez stereotypů a předsudků.
Vyjadřování pocitů – Respektuje potřebu klienta volně vyjádřit své pocity včetně těch negativních.
Empatie – Snaží se vcítit do pocitů klienta a do jeho aktuální situace. Vytváří podmínky pro vzájemnou spolupráci a komunikaci.
Akceptace – Vnímá klienta takového, jaký je, včetně jeho slabých a silných stránek, podporuje u klienta vědomí jeho vnitřní důstojnosti a hodnoty.
Nehodnotící postoj – Nehodnotí postoje klienta. Jen je-li to nezbytné pro výkon péče, hovoří s ním o jeho chování a postojích, aby s nimi mohl dále pracovat.
Sebeurčení – Respektuje klientovo právo a potřebu svobodně se rozhodovat a vybírat mezi možnostmi. Respektuje právo klienta na přiměřené riziko.
Diskrétnost – Zachovává důvěrnost informací o klientovi. Zaměstnanci poskytovatele jsou povinni zachovávat mlčenlivost o údajích týkajících se osob, kterým jsou poskytovány sociální služby, které se při činnosti dozví. Tato povinnost trvá i po skončení pracovního poměru. Povinné mlčenlivosti může být pracovník zproštěn pouze osobou, jíž se údaje týkají, a to pouze písemnou formou v uvedeném rozsahu.
Místo a čas poskytování pečovatelské služby
Pečovatelská služba je poskytována terénní a ambulantní formou:
- Terénní forma poskytování pečovatelské služby:
je zajišťována v terénu, v domácnostech uživatelů sociální služby na území města Cheb. Kontaktní adresa pro terénní formu Pečovatelské služby MRAVENEC – Centrum MRAVENEC s r.o., Dragounská 2040/39, 350 02 Cheb.
Provozní doba poskytování terénní formy pečovatelské služby:
pondělí–pátek od 8:00 do 16:00 hod.
sobota–neděle Dle předchozí individuální domluvy.
- Ambulantní forma poskytování pečovatelské služby:
je zajišťována v Centru MRAVENEC s. r.o., Dragounská 2040/39, 350 02 Cheb.
Uživatelům je v rámci poskytování ambulantní péče nabízeno a zajišťováno v Centru MRAVENEC s. r. o. praní a žehlení prádla a vydávání stravy v jídelně.
Provozní doba poskytování ambulantní formy pečovatelské služby:
pondělí–pátek od 9:00 do 15:00 hod.
V sídle Pečovatelské služby MRAVENEC – Centrum MRAVENEC s. r.o., Dragounská 2040/39, 350 02 Cheb, se nachází kancelář ředitelky. sociální pracovnice. pracovníků v sociálních službách a ekonomka. Jsou zde zajišťovány činnosti spojené s administrativou a probíhá zde poskytování základního sociálního poradenství a vyřizování provozních záležitostí.
Způsob zajištění poskytování pečovatelské služby
Informace k poskytování pečovatelské služby lze získat:
- u všech pracovníků poskytovatele služby a na výše uvedených adresách pečovatelské služby,
- v elektronickém Registru poskytovatelů sociálních služeb uveřejněném na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí,
- na internetových stránkách Centra MRAVENEC s.r.o. - www.mravenec-sro.cz
Podnět k poskytování pečovatelské služby může dát:
- sám zájemce o poskytnutí pečovatelské služby,
- zdravotní či sociální pracovník zdravotnického nebo sociálního zařízení, kde se osoba, která bude vyžadovat na základě nepříznivého zdravotního stavu pomoc jiné osoby, momentálně nachází,
- ošetřující lékař,
- rodinný příslušník,
- soused nebo jiná osoba blízká.
Podněty a žádosti o poskytování pečovatelské služby je možné podat u pracovníků pečovatelské služby na adrese Dragounská 2040/39, 350 02 Cheb, a to ústní i písemnou formou. Na základě podnětu provede sociální pracovnice sociální šetření v místě bydliště žadatele (případně v zařízení, kde se aktuálně žadatel nachází) a dohodne se s ním na zajištění péče nezbytné k naplnění jeho osobních cílů. Následně je uzavřena s žadatelem Smlouva o poskytování pečovatelské služby, ve které jsou vymezeny podmínky poskytování pečovatelské služby, zejména:
- rozsah poskytovaných služeb (výčet sjednaných úkonů v rámci základních činností služby),
- místo a čas poskytování služby,
- způsob úhrady za poskytování služby,
- práva a povinnosti smluvních stran,
- podmínky pro ukončení poskytování služby,
- doba poskytování pečovatelské služby (na dobu určitou, neurčitou).
Součástí smlouvy je dále ceník úkonů pečovatelské služby, v rámci kterého může klient později průběžně žádat o rozšíření poskytovaných služeb tak, jak to vyžaduje jeho aktuální zdravotní stav či sociální situace.
Formulář Žádosti o poskytování pečovatelské služby je k dispozici na vyžádání u ředitelky , sociální pracovnice služby. nebo na webu www.mravenec-sro.cz
VNITŘNÍ PRAVIDLA PRO POSKYTOVÁNÍ PEČOVATELSKÉ SLUŽBY
- Doba poskytování služby
Čas, četnost a rozsah poskytování služby je sjednán s uživatelem služby individuálně, dle jeho aktuálních potřeb a individuálního plánu. Vychází vždy z konkrétních potřeb uživatele pro aktuální období, s ohledem na jeho zdravotní stav, možnosti a schopnosti.
- Změny v poskytování služby
Uživatel služby ve svém zájmu informuje poskytovatele služby o změnách, které by mohly ovlivnit průběh poskytování služby, a to buď osobně nebo telefonicky. V případě jednorázové změny se uživatel služby domlouvá přímo s pracovníkem v sociálních službách (např. nepřítomnost v době dojednané schůzky)
- Klíčový pracovník /pracovník v sociálních službách/ sociální pracovník – plánování péče
Jeho hlavním úkolem je koordinovat služby poskytované uživateli služby, iniciativně si všímat jeho potřeb a spokojenosti. Uživatel služby může žádat o změnu klíčového pracovníka. Poskytovatel služby mu v rámci provozních možností vyhoví. Sociální pracovnice sestavuje s uživatelem služby individuální plán tak, že na základě zjištěných skutečností (aktuální zdravotní stav, možná podpora rodiny, možnost využívání veřejných služeb, ostatní vazby a kontakty na společenské prostředí) nejprve zmapuje možnosti a schopnosti uživatele, a na základě toho s uživatelem služby naplánuje péči tak, aby byly naplněny jeho osobní cíle, byla využita spolupráce rodiny i veřejných služeb – zajištěna minimalizace závislosti na službě, a byl zachován kontakt se společenským prostředím. V rámci individuálního plánu jsou stanoveny osobní cíle uživatele a způsob, jak tyto osobní cíle za pomoci poskytovatele služby naplňovat. Individuální plán je s uživatelem služby pravidelně hodnocen, aktualizován a doplňován.
- Kontaktní osoby
Zájemce o poskytování pečovatelské služby uvede v žádosti o poskytování pečovatelské služby kontaktní osobu/osoby, které je možné kontaktovat v případě náhlého zhoršení zdravotního stavu, nenadálé události apod. Kontaktní osoby jsou dále kontaktovány z důvodu dohodnutí vyrovnání pohledávek při hospitalizaci či ukončení poskytování pečovatelské služby, pokud toto nemůže být dohodnuto s uživatelem pečovatelské služby.
- Finanční hotovost
Pokud uživatel pečovatelské služby požaduje zajištění nákupu, vyzvednutí léků v lékárně, kde bude nutná úhrada v hotovosti, nebo požaduje zaplacení SIPA a jiných poplatků, je potřeba předem poskytnout pracovníkovi pečovatelské služby finanční hotovost. Následně bude pracovníkem, který hotovost za výše uvedeným účelem od uživatele pečovatelské služby přijal, provedeno vyúčtování.
- Platba za poskytnuté služby
Platba za provedené úkony péče se počítá po ukončení měsíce, ve kterém byla služba poskytována, a to na základě předloženého výkazu péče. Uživatel pečovatelské služby následně obdrží podklad pro vyúčtování služby (rozsah úkonů celkem a cenu za celý měsíc). Úhrada probíhá převodem na bankovní účet č. 3855 278 319/0800. Výše úhrady za službu je v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v souladu s vyhláškou č. 505/2006 Sb., a v souladu se schváleným ceníkem služby, který je nedílnou součástí smlouvy o poskytování pečovatelské služby.
- Přihlašování a odhlašování stravy
Přihlašovat a odhlašovat obědy lze maximálně 2 dny předem u poskytovatele pečovatelské služby.
- Ochrana osobních údajů
Zaměstnanci poskytovatele pečovatelské služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost o osobních údajích uživatelů pečovatelské služby a o skutečnostech, které se dozvěděli v souvislosti s výkonem práce, to vše v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, a dále vnitrostátním platným předpisem zákonem č. 110/2019 Sb., a zákonem č. 111/2019 Sb., o ochraně osobních údajů. Podrobně o právech uživatele viz „Práva klienta pečovatelské služby“ – informační leták, který uživatel pečovatelské služby obdrží zároveň se Smlouvou o poskytování pečovatelské služby.
- Stížnosti
V případě nespokojenosti se způsobem poskytování pečovatelské služby má uživatel této sociální služby právo vyjádřit svou stížnost ústně i písemně u poskytovatele této sociální služby, a to na uvedených kontaktech, nebo se může obrátit na nezávislé instituce. Podrobně viz „Pravidla pro podávání a vyřizování stížností“ – informační leták, který uživatel pečovatelské služby obdrží zároveň se Smlouvou o poskytování pečovatelské služby. Na vyřízení stížnosti má poskytovatel maximálně 30 dnů.
Kvalita poskytované péče je průběžně kontrolována. Kontrola je prováděna přímo u uživatele služby v bytě nebo prostřednictvím podaných stížností ( podnět uživatele služby, rodiny i okolí). Kontrola je vždy zaměřena na kvalitu poskytované péče, naplňování osobních cílů, spokojenost uživatele služby s poskytnutou službou, spokojenost uživatele služby s výkonem péče přiděleného pracovníka v sociálních službách, klíčového pracovníka, rozsahem poskytované péče, a uživatel služby je vždy dotazován na potřebu zajištění další nezbytné podpory. Uživatel služby je dále při kontrolách průběžně informován o svých právech a povinnostech, které z poskytování sociální služby vyplývají.
Podmínky pro ukončení pečovatelské služby
Před uplynutím sjednané doby zaniká závazek podle smlouvy:
- písemnou dohodou účastníků smlouvy,
- smrtí uživatele pečovatelské služby,
- změnou zdravotního stavu (na základě které je uživatel pečovatelské služby přijat do pobytové sociální služby),
- odstěhováním uživatele pečovatelské služby mimo výše uvedenou působnost pečovatelské služby,
- jednostrannou písemnou výpovědí uživatele pečovatelské služby,
- jednostrannou písemnou výpovědí poskytovatele pečovatelské služby z důvodů sjednaných ve Smlouvě o poskytnutí pečovatelské služby.
Odmítnutí uzavření smlouvy o poskytování služby
Poskytovatel sociální služby může odmítnout uzavřít Smlouvu o poskytnutí sociální služby pokud:
- neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá,
- nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí služby, o kterou osoba žádá,
- osobě, která žádá o poskytování služby, a které poskytovatel v předchozích 6 měsících vypověděl smlouvu z důvodu porušování smluvních podmínek.
Ubytování pro klienty pečovatelské služby
Žadatelům o poskytování pečovatelské služby jsme schopni pomoci zajistit ubytování v jednolůžkových a dvoulůžkových pokojích.
Zajištění provozu Pečovatelské služby MRAVENEC podrobně upravují směrnice a vnitřní předpisy poskytovatele, které jsou k dispozici k nahlédnutí v místě poskytovatele služby a vybrané dokumenty dále na internetových stránkách poskytovatele.